Proč budu opět rodit ve Vinohradské porodnici.

Na internetu v různých fórech a diskuzích koluje mnoho informací a člověku z nich jde často hlava kolem. Zejména, pokud se týkají těhotenství a dětí a vy čekáte první dítě. Objevením dvou čárek na těhotenském testu se vám otočí život vzhůru nohama a i mozek přepne na trošku jiný režim, než jste byli zvyklí :)


Domi, 33 tt


O vinohradské porodnici (přesněji Fakultní nemocnici Královské Vinohrady) se říká ledaccos, ale vesměs jsou recenze negativní. Moc tomu ani nepřispěl dokument, který před časem odvysílali v rámci cyklu Český žurnál. Nechci se zastávat, ani kritizovat jednu ze stran (režisérku nebo samotné aktéry z řad personálu porodnice), ale tímhle krokem si zkrátka na popularitě nepřidali (ať už byl úmysl jakýkoliv).

Nejsem typ matky, které by bylo všechno jedno, ale zároveň jsem do porodnice nejela s připraveným porodním plánem a ani jsem neabsolvovala předporodní kurz. Část informací jsem si načetla v knížkách, velmi mi také pomohly rady kamarádek, které už měly těhotenství, potažmo porod, za sebou a to mi dalo ze všeho nejvíc. Nicméně zkušenost je nepřenositelná a každý si to musí prožít na vlastní kůži.


Těhotenství v Bulharsku


Většinu prvního těhotenství s Domčou jsem absolvovala v Bulharsku, kde jsme v té době s manželem žili. Na pravidelné kontroly jsem chodila na místní "vyhlášenou" kliniku, kde rodí bulharské celebrity :) Nekoná se tam žádné pití glukózy, jak jsem zvyklí od nás a odběry krve pouze na začátku těhotenství. Vše se kontroluje pouze ultrazvukem.




A proč jsem tedy rodila na Vinohradech?


Důvod byl jednoduchý. Kvůli našemu pendlování mezi Prahou a Sofií a kdy jsem si byla naprosto jistá, že v Bulharsku opravdu rodit nechci, tak jsem se domluvila se svým gynekologem, který je právě jedním z lékařů na Vinohradech, že mě odrodí on. Proto jsem další důvody neřešila a nepátrala příliš potom, jestli je to někde lepší nebo horší.

Čtyři týdny před porodem jsme s mužem absolvovali cestu autem ze Sofie do Prahy, abychom zde čekali na příchod Dominičky. Slečně se u mě ale velmi líbilo, takže nakonec jsem nastupovala po týdnu přenášení na vyvolávaný porod.


Vyvolávaný porod


Raději jsem si předem moc informací nezjišťovala, ale v hlavě mi pořád znělo, že to bude trvat dlouho a bude to hodně bolet. S tím jsem do porodnice v 8:00 hodin nastupovala. Po příjmu a úvodních vyšetřeních jsme se s mým gynekologem domluvili, že půjdu na zátěžový test a poté se dohodneme, co a jak dál.

Zátěžový test dopadl dobře a s gynekologem jsme se domluvili, že mi zavede půl tablety a druhý den dopoledne případně další půlku, protože po začínajícím porodu nebylo ani vidu, ani slechu. Někdy kolem 21 hodiny večer mi zavedli půlku tablety a šla jsem si lehnout. Manželovi jsem ještě psala, ať jde spát, že se nic dít nebude a že mu zavolám ráno, až mi dají i tu druhou půlku, co jsem měla slíbenou.


Jde do tuhého


Vše ale nabralo rychlý spád a kolem 23 hodiny mě probudily první bolesti. Zkoušela jsem to zaspat, dala jsem si sprchu a intervaly se pořád zkracovaly. Chvilku jsem ještě zkusila to prodýchat, ale pak jsem si říkala "ty jo, asi už fakt rodím". Vyšla jsem na chodbu, že dojdu za sestrou a chodba mi přišla nekonečná. Než jsem se těch pár metrů dobelhala, trvalo to věčnost a asi tak padesát kontrakcí :)

Sestřička mě vyšetřila, hned volala doktorku a už se šlo na sál. Ani nevím, na kolik centimetrů jsem byla otevřená. Jen jsem se snažila nějak prodýchat zesilující kontrakce. Sestřička mi pomohla sbalit moje věci a šla jsem na přípravnu. Měla jsem skvělé štěstí na porodní asistentku. Její rady mi velmi pomohly a horká sprcha s balonem byla úžasná a moc mi ulevila. Volala jsem manželovi, aby přijel, že na ranní tabletu už nedojde.

Jak se bolesti stupňovaly, tak jsem si pořád říkala: "Vydrž, bude hůř!" a paradoxně mi tohle nejvíc pomohlo, protože horší už to pak nebylo a přišla jen úleva v podobě tlačení. Mladá doktorka, co mě rodila, (protože můj doktor nakonec nestihl v tom spěchu vůbec přijet) odvedla skvělou práci. Nedostala jsem žádný oxytocin, ani mě nenastřihávali a na 4 zatlačení byla Dominka u mě.

Nejhorší na celém porodu pro mě bylo šití na konci, ale bylo to pár stehů a v náručí už jsem měla miminko, takže se to dalo přežít. Druhý den už jsem mohla sedět a nebylo to nic strašného.






První okamžiky s miminkem


Po porodu jsem byla tak vysílená, že jsem měla pocit, že Domču neudržím v náručí, jak se mi klepaly ruce a nohy a celé tělo. Zabalili mě do deky a s mužem jsme odpočívali a užívali první dojmy z toho, že už jsme rodiči.

S Dominkou jsme se pomazlili a pak jí odnesli na sesternu na vyhřívané lůžko, abychom měly obě čas se z toho vzpamatovat. Vysílením a únavou mě ani nenapadlo proti tomu protestovat a s mužem jsme oba mluvili a vstřebávali ten silný a emotivní zážitek.




Hysterické prvorodičky


Jediné negativum, které bych celé porodnici vytkla byla jedna příšerná sestra na novorozeneckém oddělení. Ta se očividně neřídila heslem "I love my job", ale všechny prvorodičky pod návalem hormonů jí přišly jako hysterky. Měla jsem velké problémy s kojením, takže jsem si s ní užila svoje. To je ale na samostatnou kapitolu.

Ostatní dětské sestřičky byly moc fajn a velmi se mi snažily pomoct se rozkojit. Po 72 hodinách si nás muž odvážel s Dominkou domů a naše celkové dojmy byly pozitivní. Proto tedy budu opět rodit zde.... a tentokrát už se jako "zkušená matka" :) nenechám nepříjemnou sestrou rozhodit (snad budou hormony milostivé :)).





Proč rodit ve FNKV?

  • menší, komornější porodnice
  • registrace a dostupnost bez stresu a nutnosti číhat v 6 ráno u počítače na uvolněná místa
  • nyní je tam kompletně nový personál, který sem přišel z Motola
  • žádná zbytečná medikace a nástřihy

Proč nerodit ve FNKV?
  • nepříliš empatické sestry na příjmové ambulanci (zejména ty starší)
  • nepříjemná dětská sestra (ale z celé škály sestřiček to byla pouze jedna)

To je můj příběh, pohled a názor na Vinohradskou porodnici. Možná máte jinou zkušenost, ale tohle je tak individuální věc, že si jí každý musí odžít sám.

A jaký byl váš porod a vzpomínky na něj?

Tereza

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kam s dětmi na výlet: hotel Na Farmě, Poděbrady, Kutná hora

Kam s dětmi na výlet: Zoopark Zájezd

Ráda čtu... moje oblíbené blogy

Jak zkrotit domácí rozpočet

Na radu u laktační poradkyně